Blogartikelen

Pure Sneakers
Yeezy’s voor retail
Hoe bemachtig je Yeezy’s voor retail? En hoe houd je alles draaiende? In deze blog geven we een paar insights betreft retail.
Retail is de levering van diensten òf goederen voor persoonlijk gebruik aan de consument. Daarentegen richt detailhandel zich alleen op het leveren van fysieke goederen. Waarom je Yeezy’s wilt hebben voor retail is omdat je geheid winst erop gaat maken. Het merk is zo erg gehyped dat er meer dan genoeg mensen zijn die een paar willen kopen. Sommige kopen een paar voor persoonlijk gebruik en anderen voor resell. Vanwege de gelimiteerde hoeveelheid van de sneakers kunnen ze voor belachelijk hoge prijzen worden doorverkocht, wat weer interessant kan zijn voor de consument.
Als je bijvoorbeeld aan Yeezy’s wilt komen voor retail, moet je beginnen bij het vinden van een groothandel of distributeur. De groothandel of distributeur verkoopt Yeezy’s dan voor de zogeheten ‘groothandelprijs’. In sommige gevallen geeft de groothandel een adviesprijs mee. De reden hiervan is omdat sommige fabrikanten rechtstreeks aan de consument verkopen en hiermee ongunstige prijsconcurrentie willen voorkomen.
Natuurlijk wil je als ondernemer winst maken. Bij de groothandel hanteren ze altijd een marge. Wat opvalt is dat in Nederland binnen de kleding- en schoenenbranche een gemiddeld bedrijfsresultaat van 8,21% wordt behaald (Firmfocus, 2021). In Jip-en-Janneke-taal betekent dit dat er van elke euro omzet, er gemiddeld 8,21 cent winst wordt gemaakt. De exacte aantallen kunnen een beetje afwijken vanwege factoren als de gekozen ondernemingsstrategie.
Of je nou in een kapperszaak hebt of werkt in de retail: producten te koop stellen is niet genoeg om winst te maken. Je streeft ernaar om onderaan de streep meer te hebben verdiend dan je hebt uit moeten geven. Hiervoor heb je klanten nodig, daarom dat je als onderneming ten alle tijden de klantbeleving centraal moet zetten voor hogere omzet. Om de klantbeleving te optimaliseren moet je in het geval van een webshop een goede website hebben, met een makkelijke navigatiestructuur. Er moeten zo min mogelijk obstakels zijn voor de klant, zodat hij eerder over zal gaan op aankoop. Hiernaast is het ook belangrijk om als onderneming altijd goed op de hoogte te zijn van de laatste (online) trends.
Al met al is het verschil tussen retail en detailhandel dat detailhandel zich alleen focust op fysieke goederen. Als je retail ingaat zoek dan altijd een groothandel waar jij je goed bij voelt en eerlijke (advies)prijzen hanteert, zodat je niet door je concurrenten de markt uit wordt gebonjourd. Stel een sterk ondernemingsplan op en houd trends goed in de gaten. En als laatste: klant is koning.

Pure Sneakers
Wat bepaalt de prijs van Yeezy
Aan de totstandkoming van producten en hun prijzen zitten per definitie een aantal factoren verbonden. Dit geldt dus ook voor het merk Yeezy. In deze blog gaan we dieper in op hoe de prijs van deze populaire sneakers wordt bepaald.
Marketingwijs is de prijs een van de belangrijkste onderdelen binnen de zogeheten ‘marketingmix’. De reden hiervoor is omdat dit onderdeel uiteindelijk de inkomstenstroom, en hiermee de continuïteit bepaalt van een onderneming. Bij het bepalen van de prijs wordt er rekening gehouden met voornamelijk zes factoren:
Vraag en aanbod
Boodschap en strategie
Regels en ethiek
Kosten
Marktfactoren
Concurrentie
7 juni 2019 komt de ‘Yeezy Boost 350 V2 Black’ op de markt. Binnen een paar uur zijn de sneakers uitverkocht. Fans van het merk klagen op social media dat het onmogelijk is om aan een paar Yeezy’s te komen. Tijdens de verkoop wordt bekend gemaakt dat er een gelimiteerde oplage beschikbaar is en per consument er maar één paar afgerekend mag worden. Zo veel mensen willen een paar Yeezy’s bestellen dat de websites van Adidas, JD Sports en Foot Locker vastliepen op de dag van de launch. Met andere woorden: de vraag was te groot en het aanbod te schaars. En laten consumenten nou bereid zijn om een flink bedrag neer te leggen wanneer er een beperkt aanbod is. In Nederland betaalde men voor het paar 220 euro. Voor een sneaker is dit geen extreem hoge prijs, maar vanwege het schaarse aanbod kreeg de koper het gevoel ‘uitverkorene’ te zijn. Dit leidt naar dat de prijzen van een paar Yeezy’s flink oplopen op de ‘reselling’-markt.
Als onderneming moet je bij het bepalen van de prijs ook kijken naar de kosten die je maakt om je product op de markt te zetten. Per onderneming verschillen deze kosten. De meeste ondernemingen kijken bijvoorbeeld naar productiekosten, importkosten, belastingen en andere eventuele (on)kosten. Op de ‘reselling’-markt zal dus voor een eerlijke prijsbepaling van bijvoorbeeld een paar Yeezy’s niet gekeken worden naar productiekosten.
Marktfactoren zijn variabelen die de aantrekkingskracht van de markt op dat moment weergeven. Hierbij moet je denken aan de marktomvang, trends, levenscyclus van een product en/ of seizoensgevoeligheid. Als alle variabelen op een rijtje zijn gezet kan de onderneming een realistische schatting maken van kansen en bedreigingen.
Begin november startte de verkoop van de ‘Yeezy Mafia NSTLD Boot Khaki’. Dit is een nieuwe Yeezy boot uit ‘Yeezy Season 8’. Dit is een erg slim moment om de winterlaarzen op de markt te zetten, gezien de winter om de hoek staat. Hierom is dit een goed voorbeeld van een product dat seizoensgevoelig is. Omdat de productiekosten van de ‘Yeezy boot’ hoger liggen, zal dus de aanschafprijs ook hoger komen te liggen.
Concurrentieanalyse is belangrijk omdat op deze manier een onderneming erachter kan komen wat er speelt in de markt en hoe concurrenten daarop reageren. Ook zorgt zo een soort analyse voor betere (product/dienst)innovaties en verbeterde prijsstrategieën. Hieruit kan je vervolgens opmaken of je een onderscheidend vermogen te bieden hebt en waarom de klant bij jou moet kopen. Tijdens het maken van een concurrentieanalyse wordt ook altijd gekeken naar wat er wel goed gaat bij de concurrenten, zodat deze punten meegenomen kunnen worden ten voorbeeld.
De vier belangrijkste punten van de marketingmix zijn behandeld om een beter beeld te geven bij hoe prijzen tot stand komen. Dus ook hoe Yeezy’s prijzen worden bepaald. Wil je meer lezen over Yeezy? Bekijk hier de andere blogs.

Pure Sneakers
Het ontstaan van Yeezy
In 2015 begon Adidas de samenwerking met rapper Ye West, beter bekend als Kanye West. Dit is het begin van Yeezy hoe we het nu kennen. Tegenwoordig is Yeezy een van de meest invloedrijke collabs binnen de sneakerwereld.
In 2006 heeft West al eens een sneaker met Adidas geproduceerd, echter is deze nooit op de markt gekomen. Bape is het eerste merk dat officieel met de rapper een samenwerking is aangegaan. Samen hebben ze een paar Bapesta “College Dropout” schoenen uitgebracht. In 2008 stopte West de samenwerking met Bape en ging vervolgens de samenwerking aan met Nike. De collab heeft in totaal vijf jaar geduurd en heeft geleid tot drie verschillende sneakers: ‘Two Silhouettes’, ‘the Air Yeezy 1’ en ‘the Air Yeezy 2’. In 2013 kwam West met het bericht dat hij de samenwerking met Nike wederom heeft stopgezet omdat Nike de rapper niet betaalde voor de licentierechten van het merk. Hij beschrijft de breuk als ‘heartbreaking’. Kort hierna kondigde Adidas de samenwerking aan met Ye West.
In februari 2015 maakt de samenwerking tussen Adidas en West officieel haar debuut. Yeezy Season 1 is op de markt gekomen en blijkt een groot succes te zijn. Op de launchparty waren onder anderen Rihanna, Diddy en West’s ex-vrouw Kim Kardashian aanwezig. Adidas ging akkoord met het betalen van de licentierechten aan de Amerikaanse hiphop rapper. Zo behoudt West 100% van de rechten op zijn merk, maar ook heeft hij de volledige (creatieve) controle over de uitgebrachte sneakers. In 2019 genereerde Yeezy ongeveer 1,3 miljard dollar aan jaaromzet.
In 2018 kondigde West de “grootste Adidas Yeezy drop ooit” aan. Er werd toegang beloofd aan iedereen die geïnteresseerd is in de Yeezy Boost 350 V2 ‘Triple White’. Door deze belofte re-releasde de rapper samen met Adidas verscheidene modellen, waaronder de ‘Yeezy Boost 700 Waverunner’ en de ‘Boost 350 Zebra’. De ‘Yeezy Boost 700 Waverunner’, die in 2017 voor het eerst werd uitgebracht, was een groot succes; mede dankzij de kleurrijke colorway. Na de grote drop in 2018 kon deze sneaker doorverkocht worden voor het viervoudige van de resellprijs. Ook in 2021 werden veel modellen uit de Yeezy collectie opnieuw gereleased.
Al met al kunnen we stellen dat de sneakers van Adidas Yeezy een enorm groot succes blijven. In de toekomst kunnen we nog verschillende restocks en releases verwachten. Van de Boost 350’s tot de Slides, Yeezy heeft een grote impact op de sneakerwereld. Hierom is elke Yeezy die je koopt vanzelfsprekend een investering in de toekomst.