Hoe bemachtig je Yeezy’s voor retail? En hoe houd je alles draaiende? In deze blog geven we een paar insights betreft retail.
Retail is de levering van diensten òf goederen voor persoonlijk gebruik aan de consument. Daarentegen richt detailhandel zich alleen op het leveren van fysieke goederen. Waarom je Yeezy’s wilt hebben voor retail is omdat je geheid winst erop gaat maken. Het merk is zo erg gehyped dat er meer dan genoeg mensen zijn die een paar willen kopen. Sommige kopen een paar voor persoonlijk gebruik en anderen voor resell. Vanwege de gelimiteerde hoeveelheid van de sneakers kunnen ze voor belachelijk hoge prijzen worden doorverkocht, wat weer interessant kan zijn voor de consument.
Als je bijvoorbeeld aan Yeezy’s wilt komen voor retail, moet je beginnen bij het vinden van een groothandel of distributeur. De groothandel of distributeur verkoopt Yeezy’s dan voor de zogeheten ‘groothandelprijs’. In sommige gevallen geeft de groothandel een adviesprijs mee. De reden hiervan is omdat sommige fabrikanten rechtstreeks aan de consument verkopen en hiermee ongunstige prijsconcurrentie willen voorkomen.
Natuurlijk wil je als ondernemer winst maken. Bij de groothandel hanteren ze altijd een marge. Wat opvalt is dat in Nederland binnen de kleding- en schoenenbranche een gemiddeld bedrijfsresultaat van 8,21% wordt behaald (Firmfocus, 2021). In Jip-en-Janneke-taal betekent dit dat er van elke euro omzet, er gemiddeld 8,21 cent winst wordt gemaakt. De exacte aantallen kunnen een beetje afwijken vanwege factoren als de gekozen ondernemingsstrategie.
Of je nou in een kapperszaak hebt of werkt in de retail: producten te koop stellen is niet genoeg om winst te maken. Je streeft ernaar om onderaan de streep meer te hebben verdiend dan je hebt uit moeten geven. Hiervoor heb je klanten nodig, daarom dat je als onderneming ten alle tijden de klantbeleving centraal moet zetten voor hogere omzet. Om de klantbeleving te optimaliseren moet je in het geval van een webshop een goede website hebben, met een makkelijke navigatiestructuur. Er moeten zo min mogelijk obstakels zijn voor de klant, zodat hij eerder over zal gaan op aankoop. Hiernaast is het ook belangrijk om als onderneming altijd goed op de hoogte te zijn van de laatste (online) trends.
Al met al is het verschil tussen retail en detailhandel dat detailhandel zich alleen focust op fysieke goederen. Als je retail ingaat zoek dan altijd een groothandel waar jij je goed bij voelt en eerlijke (advies)prijzen hanteert, zodat je niet door je concurrenten de markt uit wordt gebonjourd. Stel een sterk ondernemingsplan op en houd trends goed in de gaten. En als laatste: klant is koning.