Aan de totstandkoming van producten en hun prijzen zitten per definitie een aantal factoren verbonden. Dit geldt dus ook voor het merk Yeezy. In deze blog gaan we dieper in op hoe de prijs van deze populaire sneakers wordt bepaald.
Marketingwijs is de prijs een van de belangrijkste onderdelen binnen de zogeheten ‘marketingmix’. De reden hiervoor is omdat dit onderdeel uiteindelijk de inkomstenstroom, en hiermee de continuïteit bepaalt van een onderneming. Bij het bepalen van de prijs wordt er rekening gehouden met voornamelijk zes factoren:
- Vraag en aanbod
- Boodschap en strategie
- Regels en ethiek
- Kosten
- Marktfactoren
- Concurrentie
7 juni 2019 komt de ‘Yeezy Boost 350 V2 Black’ op de markt. Binnen een paar uur zijn de sneakers uitverkocht. Fans van het merk klagen op social media dat het onmogelijk is om aan een paar Yeezy’s te komen. Tijdens de verkoop wordt bekend gemaakt dat er een gelimiteerde oplage beschikbaar is en per consument er maar één paar afgerekend mag worden. Zo veel mensen willen een paar Yeezy’s bestellen dat de websites van Adidas, JD Sports en Foot Locker vastliepen op de dag van de launch. Met andere woorden: de vraag was te groot en het aanbod te schaars. En laten consumenten nou bereid zijn om een flink bedrag neer te leggen wanneer er een beperkt aanbod is. In Nederland betaalde men voor het paar 220 euro. Voor een sneaker is dit geen extreem hoge prijs, maar vanwege het schaarse aanbod kreeg de koper het gevoel ‘uitverkorene’ te zijn. Dit leidt naar dat de prijzen van een paar Yeezy’s flink oplopen op de ‘reselling’-markt.
Als onderneming moet je bij het bepalen van de prijs ook kijken naar de kosten die je maakt om je product op de markt te zetten. Per onderneming verschillen deze kosten. De meeste ondernemingen kijken bijvoorbeeld naar productiekosten, importkosten, belastingen en andere eventuele (on)kosten. Op de ‘reselling’-markt zal dus voor een eerlijke prijsbepaling van bijvoorbeeld een paar Yeezy’s niet gekeken worden naar productiekosten.
Marktfactoren zijn variabelen die de aantrekkingskracht van de markt op dat moment weergeven. Hierbij moet je denken aan de marktomvang, trends, levenscyclus van een product en/ of seizoensgevoeligheid. Als alle variabelen op een rijtje zijn gezet kan de onderneming een realistische schatting maken van kansen en bedreigingen.
Begin november startte de verkoop van de ‘Yeezy Mafia NSTLD Boot Khaki’. Dit is een nieuwe Yeezy boot uit ‘Yeezy Season 8’. Dit is een erg slim moment om de winterlaarzen op de markt te zetten, gezien de winter om de hoek staat. Hierom is dit een goed voorbeeld van een product dat seizoensgevoelig is. Omdat de productiekosten van de ‘Yeezy boot’ hoger liggen, zal dus de aanschafprijs ook hoger komen te liggen.
Concurrentieanalyse is belangrijk omdat op deze manier een onderneming erachter kan komen wat er speelt in de markt en hoe concurrenten daarop reageren. Ook zorgt zo een soort analyse voor betere (product/dienst)innovaties en verbeterde prijsstrategieën. Hieruit kan je vervolgens opmaken of je een onderscheidend vermogen te bieden hebt en waarom de klant bij jou moet kopen. Tijdens het maken van een concurrentieanalyse wordt ook altijd gekeken naar wat er wel goed gaat bij de concurrenten, zodat deze punten meegenomen kunnen worden ten voorbeeld.
De vier belangrijkste punten van de marketingmix zijn behandeld om een beter beeld te geven bij hoe prijzen tot stand komen. Dus ook hoe Yeezy’s prijzen worden bepaald. Wil je meer lezen over Yeezy? Bekijk hier de andere blogs.